Dünyayı bisikletle gezen iki çevre bilim adamı Munzur Vadisi’nde natürel yaşamı araştırdı

Almanya’dan bisikletleriyle yola sâdır iki çevre bilgin, Tunceli’deki Munzur Vadisi Milli Parkı’nda katıksız yaşamı inceledi.

Slovak Hanna Öllös ve Alman Jonas Sommer, ekosistemin önemine vurgu boşaltmak üzere tahminî 6 ay önce bisikletleriyle seyahat yapmaya karar verdi.

Almanya’nın Frankfurt kentinden Singapur’a akıllıca yola sâdır iki ekolojist (mekân âlim), Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı geçerek Türkiye’ye geldi.

Bisikletle İstanbul ilkin kalkmak için İzmit, Ankara, Adana, Hatay’a giden iki yoldaş, Adıyaman gezilerinin peşi sıra Tunceli’ye ulaştı.

Kentte ateş parçası natür fotoğrafçısı Hüseyin Çürük ve Hedef Müsaade aracılığıyla karşılanan iki yer âlim, tıpkı müddet dinlendikten bilahare Munzur Vadisi Milli Parkı’nı müzakere etti.

Munzur Vadisi’nde saf yaşamı inceleyip fotoğrafladılar

Yaklaşık 42 bin hektar alandan oluşan milli parkı gezen iki çevre âlim, yaptıkları incelemeler sırasında çandır keçilerini ve endemik çiçek türlerini fotoğrafladı.

Çevre bilimciler, buradaki ziyaretlerinin arkası sıra Erzincan, Gümüşhane ve Trabzon rotasında debi edecek.

Hanna Öllös, AA muhabirine, doğanın korunması ve biyoçeşitliliği ulaşmak için ülkeleri gezmeye karar verdiğini söyledi.

Bisikletle yolculuk ederek doğayı henüz gür tanıdığını anlatım fail Öllös, “Almanya’dan ayaklık çevirmeye başladık. Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı gezdikten sonra Türkiye’ye geldik. Bütün bu ülkelerde natür korumacılar ile buluştuk. Altmıştan çok âdem ve tertip merkeziyle görüştük. Evcil seviyede natür esirgeme ve bununla ilişkin endişeler ve konular konusunda yoğunlaştık.” dedi.

“Haddinden Fazla endemik nebat gördük”

Öllös, Tunceli’dahi birlikte Munzur Vadisi Milli Parkı’nı seyran fırsatı bulduklarını ve doğaya hayran kaldığını dile getirdi.

Milli parkın, dirim bilimsel çeşitlilik açısından çokça zengin olduğuna belen fail Öllös, “Yemeden Içmeden bu bölgede kıvrak ve başka bölgelerde göremeyeceğimiz haddinden fazla endemik nebat gördük. Milli parkta akarsuların vadilerde elbet aktığını ve vadilerdeki her bölümde manzaranın lacerem değiştiğini gözlemledik. Bura bizi çokça şaşırttı ve bu manzarayı daha fazla keşfedip deneyimlemek üzere sabırsızlanıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Jonas Sommer birlikte arkadaşı Hanna Öllös ile doğanın korunması konusunda Avrupa’da emek yürüttüğünü belirtti.

“Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik”

Dünyanın mütenevvi yerlerindeki katıksız güzellikleri eksiltmek üzere seyahate başladıklarını aktaran Sommer, şöyle konuştu:

“Türkiye’bile 2 ay geçirdik ve burada haddinden fazla aşkın biyoçeşitlilik gördük. Umum hayatlarını doğayı korumaya adamış bir nice insanla görüştük. Şu dakika 6 mahiye seyahatimizin sonunda Munzur Vadisi Milli Parkı’ndayız. Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik. Şimdiye kadar bulunduğumuz yer nazik milli parktı. Rehberler bize endemik bitkileri ve karışık keçilerini gösterdi. Rakımla alay malay manzaranın ne kadar değiştiğini gördük.”

Sommer, sonbaharın gelişiyle Munzur Vadisi Milli Parkı’nda boyut muhavvil ağaçların güzelliğinden çokça etkilediğini anlattı.